sunnuntai 28. syyskuuta 2008

Ja taas homma toimii... tai sit ei

Pakko avautua. Pitäis varmaan oikeesti ruveta perustaan jotain konsulttiyhtiötä englantilaisille firmoille miten asiat kuuluu hoitaa, jotta säästetään ennen kaikkea asiakkaan aikaa ja rahaa. Ja meidän perheeltä aikaa ja rahaa.

Hyvä esimerkki on että meidän kuivuri on rikki. On ollut jo monta viikkoa, onneks pesukonepuoli toimii, on siis molemmat samas koneessa. Pyydettiin korjaaja meidän asunnon välitystoimiston kautta. Korjaajahan ei koskaan tiedä mihin aikaan sattuu tulemaan vaan useimmiten odotellaan koko sovittu päivä ja korjaaja ei edes tule. No korjaaja tuli itse asiassa jopa ajoissa, tällä kertaa oli tarjolla arvioitu aika, raksi seinään, ja rupes mulle ihmetteleen että näähän on aika uusia taloja eikös vaan... Mä vastasin et joo muutettiin tähän loka-marraskuun vaihteessa viime vuonna. Siitäkös riemu nousi. Korjaaja ilmoitti että "enhän minä saa edes koskea tähän koneeseen kun siinä saattaa olla takuu voimassa". Okei eli välitysfirman pitää tilata merkkihuolto.

Taas soiteltiin edes-takaisin. Sitten sovittiin päivä jolloin merkkikorjaaja oli tulossa. Meillä sattui olemaan kerho silloin ja Jonne jäi kotiin aamupäiväksi että päästiin kerhoon. Merkkikorjaaja tuli ja kysyi että olikos jotain todistetta ostopäivästä... no ei ole meillä kun ei ole oma. Eipä voinut sitten merkkikorjaaja edes koskea masiinaan.

Taas soiteltiin edes-takaisin ja välitysfirma soitti vuokraisännälle. Kerrankin välitystoimisto sai jotain aikaiseksi ja ainoastaan sen takia että takuu oli tietty menossa umpeen kun vuosi muutosta lähestyy! Posti toi meille kuitin ja jäätiin odottelemaan merkkikorjaajan paluuta. Hän saapui taas ilmoittamatta mitään aikaa, ainoastaan päivä oli tiedossa. Tuli ja avasi koneen ja totesi että pitää tilata varaosa. Mutta EI edes kysynyt ostotodistusta ja oli siis eri mies kuin aiemmin kävi! ARGH!!!!!! Toista viikkoa meni ettei tämän asian hoidossa tapahtunut mitään siis. Nyt odotellaan viikon verran sitten varaosaa.

Eli jos mä ja Aada ei oltais oltu täällä niin pahimmassa tapauksessa Jonne ois joutunut olemaan kolme (3) päivää pois töistä turhaan! Ja lisäksi puhelinkuluja taas tuli kun Jonne soitteli asioita jotka ois pitänyt olla hoidossa ekan korjaajan tullessa.

Aattelin vaan sitä konsultointia että pientä ehdotusta parannuksista ois kyllä välitysfirmalle tarjolla. Kuten esimerkiksi jos otat uuden asunnon välitykseen vuokralle, pyydä kuitit koneista heti omistajalta, koska sen jälkeen voit ekalla puhelinsoitolla osua oikeaan tapaan hoitaa asia. Samalla säästät myös muiden aikaa ja rahaa.

Tässä meidän tapauksessa jos asia oisi osattu hoitaa se olisi mennyt näin:
Ilmoitus välittäjälle että kuivuri on rikki,
välittäjä soittaa merkkikorjaamoon suoraan koska katsoo mapistaan että takuu on voimassa, välittäjä lähettää kuitin tai takuutodistuksen,
me todistamme ekalla käyntikerralla kaiken olevan kunnossa,
korjaaja tilaa varaosan.
Tällöin asian hoitoon olisi mennyt viikko ja yksi puhelinsoitto meiltä.
En nyt viitsi tätä konsultointia jatkaa myös korjaajien aikataulutuksen osalta mutta sanottavaa oisi :)
Oisi myös säästetty rahaa vuokraisännältä/välitysfirmalta, koska tavallisen korjaajan ei olisi tarvinnut käydä, samoin oisi säästetty rahaa kun merkkikorjaajan ei olisi tarvinnut käydä kuin kerran ja varaosan vaihtokerta ja Jonnelta oisi säästynyt 3 työpäivää ja puhelin kulut.

Että näin meillä täällä sivistyvaltiossa osataan hoitaa asioita. Ettei ole mikään sen suurempi ihme jos valtion virastotkin välillä (lue: kuukausittain) hävittelee niitä papereitaan mappi ööhön tai tuntemattomaan määränpäähän...

2 kommenttia:

Heenu kirjoitti...

Uskomatonta :D Emmä tajuu miten te jaksatte kaikkee tota älytöntä touhuu... Kai kaikkeen tottuu :P

S-K kirjoitti...

Onko näkyvissä valinnanvaraa ;)Dont think so....
Tänään odottelen korjaajaa saapuvaksi enne klo13... Pidetään peukkuja!